Marketing jest niezwykle ważny dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. Natomiast często struktura małych przedsiębiorstw nie pozwala na stworzenie działu marketingowego, którego zadaniem będzie realizacja wysoko budżetowych kampanii marketingowych. Pani Basia, która sprzedaje swoje lokalne wypieki nie ma szans konkurować z dyskontami typu Lidl czy Biedronka. Jej produktów, nie będzie reklamował również Robert Lewandowski czy śpiewał o nich Krzysztof Ibisz.
Czy w marketingu jest zatem miejsce dla Pani Basi? Jak najbardziej tak. Na szczęście, istnieją sposoby oraz narzędzia pozwalające na skuteczne reklamowanie swojej firmy bez wielkich nakładów finansowych i zasobów. Chcieliśmy, aby ten artykuł był właśnie poświęcony takim rozwiązaniom i pokazał możliwości, jakie dają. Dlatego w dalszej części opisujemy jakie działania mogą pomóc małym przedsiębiorstwom w procesie budowania swojej strategii marketingowej.
Na skróty:
- Stwórz identyfikację wizualną dla swojej marki
- Wykorzystaj wizytówkę w Google Profil Firmy
- Daj się poznać w mediach społecznościowych
- Stwórz stronę internetową swojej firmy
- Podsumowanie
Stwórzy identyfikację wizualną dla swojej marki
W tym artykule skupimy się na działaniach, które pomogłyby wcześniej wspomnianej Pani Basi w promocji swoich lokalnych wypieków. Załóżmy, że Pani Basia chce rozwinąć swoją piekarnię i tym samym dotrzeć do większej grupy potencjalnych klientów. Jakie zatem działania może podjąć, aby to osiągnąć?
Zacznijmy zatem od stworzenie logo dla naszej piekarni. To ono wyróżnia nas na tle konkurencji i pozwala na stworzenie spójnego i unikatowego wizerunku firmy. Logo jest jednym z elementów identyfikacji wizualnej, które bardzo często będziemy wykorzystywać w działaniach marketingowych. Zarówno w działaniach offline (szyld na budynku, papier firmowy, wizytówki) jak i również online (posty na social media, strona internetowa).
Jest to ważny element naszej marketingowej przygody, dlatego jeśli nie czujemy się na siłach samemu zaprojektować naszego logo, warto zgłosić się do profesjonalnego grafika, który pomoże nam w tym procesie.
Wykorzystaj wizytówkę w Google Profil Firmy
Wizytówka w Google Profil Firmy to usługa, która pozwala na zaprezentowanie informacji o firmie oraz jej ofercie. Dzięki niej potencjalni klienci mogą łatwiej nas znaleźć i uzyskać podstawowe informacji jak adres, godziny otwarcia czy uzyskać dane kontaktowe do naszej firmy. Wizytówka w GPF jest całkowicie darmowym narzędziem, dlatego warto wykorzystać jej potencjał i zadbać, aby dane w niej zawarte były aktualizowane i spójne z tym co oferuje firma.
Czy warto założyć taką wizytówkę? W przypadku Pani Basi, która sprzedaje swoje produkty lokalnie jak najbardziej tak. W tej sytuacji zależy nam, aby informacja o naszej piekarni wyświetlała się w wyszukiwaniach organicznych (czyli bezpłatnych). Pozwala to na zapoznanie się naszym klientom z godzinami otwarcia, adresem czy linkiem do naszej strony internetowej. A kiedy nie warto? Jeśli nie chcemy, aby nasi klienci odwiedzali naszą firmę, w sytuacji kiedy sprzedajemy produkty online i nie przewidujemy sprzedaży stacjonarnej.
Więcej informacji na temat wizytówki w GPF pojawi się za niedługo na naszym blogu. Opiszemy wtedy dobre praktyki prowadzenia wizytówki oraz czego unikać, aby nie wkurzyć Google.
Pozwól poznać się w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to już nie tylko platforma do publikowania prywatnych zdjęć, ale również potężne narzędzie pozwalające na promocję firmy w internecie. Oczywiście w mediach społecznościowych poza działaniami organicznymi możemy również prowadzić kampanie płatne. Natomiast dla omawianego przykładu Pani Basi skupimy się na działaniach organicznych.
Skupianie się na takich działaniach to przede wszystkim skupianie się na contencie, który będzie wartościowy dla klientów. Wszystkie działania marketingowe mają jakiś cel i nie inaczej jest w przypadku prowadzeniu mediów społecznościowych. Warto stworzyć na tym etapie, chociażby uproszczony media plan (harmonogram publikacji, treści, kanały), który pomoże nam w zarządzaniu naszymi profilami w mediach społecznościowych. Oczywiście nie wszystkim musimy zajmować się sami i możemy zlecić prowadzenie mediów społecznościowych innym osobom. Pozwala to na zaoszczędzenie czasu i skupienie się na innych aspektach prowadzenia firmy.
Stwórz stronę internetową swojej firmy
Wspominaliśmy wcześniej, że wizytówka w GPF daje możliwość odesłania naszych klientów na stronę internetową. Dlatego teraz właśnie czas, abyśmy wspomnieli właśnie o tej formie działań marketingowych. Posiadanie strony internetowej jest niezwykle ważne nawet dla firm, które sprzedają swoje usługi lokalnie, takich jak piekarnie. W dobie cyfrowej rewolucji i rosnącej świadomości konsumentów strona internetowa staje się nieodzownym narzędziem dla każdej firmy.
Dzięki stronie internetowej klienci będą mieli łatwy dostęp do informacji na temat oferty, produktów i usług, a także będą mieć możliwość zapoznania się z historią i wartościami firmy. Co więcej, posiadanie strony internetowej pomaga budować wizerunek profesjonalnej i solidnej firmy, co przekłada się na wzrost zaufania klientów. Ważne też, że nie musi ona kosztować miliona monet. Opisywaliśmy już na naszym blogu rozwiązania dla małych firm, które chciałyby założyć stronę internetowa – zachęcamy do sprawdzenia wpisu.
Podsumowanie
Marketing jest niezwykle ważny dla każdej firmy, która chce zwiększyć swoją widoczność, budować markę i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Małe firmy, również mogą aktywnie działać w tym obszarze korzystając z darmowych narzędzi bądź zlecając takie działania np.: freelancerom.
Działania oraz narzędzia, które wymieniliśmy w tym artykule to tak naprawdę jedynie wierzchołek góry lodowej możliwości marketingowych dla małych firm. To, z jakich warto skorzystać opiera się na indywidualnych potrzebach każdej firmy.